cesta: Titulná stránka / ECHO / recenzie / HevHetia / Oskár Rózsa Trio : The Universal Cure

Oskár Rózsa Trio : The Universal Cure

Oskar Rózsa Trio : The Universal Cure; Hevhetia, 2008

AVa1403

Koncertné a nahrávacie aktivity Oskara Rózsu a Martina Valihoru sú enormne frekventované. To sa týka aj gitaristu Johna Shannona, ktorý hrá s Valihorom v zoskupení Waking Vision a ešte realizuje viaceré sólové projekty. Na albume The Universal Cure sa podieľali všetci traja aj autorsky a napriek tomu, že ich kompozície sú odlišné a pomerne ľahko rozlíšiteľné, tvoria akoby jednu výpoveď a atmosféra skladieb nadväzuje jedna na druhú. Oskarove robustné basové línie v Dance of Paradigms sú odľahčené viacvrstevnými clivými gitarovými líniami s echom pripomínajúcim filmovú hudbu zo 70.rokov. Skladby Johna Shannona nesú v sebe ľahko zapamätateľné melodické línie, ako napríklad v Universe alebo vo Within Our Given Time. Jeho kompozície sú lyrické a zasnívané a variácie pôvodných motívov sa vznášajú a klesajú v meditatívnom opare krehkého zvuku, pohrávania sa s nástrojom a akustickými možnosťami tria. Skladba The Universal Cure pripomína "dimeolovské" melancholické plochy homogénneho gitarového a syntetického zvuku a pohybuje sa až na hrane "popmusicovej" priamočiarosti. To ale nič neuberá na magickosti rozľahlých zvukových plôch a hravej komunikácie tria. O čosi dravšia Preparation No.I. je živou rockovu odpoveďou na dominujúcu lyrickosť a muzikálne súznenie hráčov tu môže ešte viac zažiariť. Étericky čistá Within Our Given Time uzatvára album svojou bezčasovosťou a mystikou. Hráčska elegancia a bohatstvo nápadov, s akým Oskar Rózsa Trio tlmočí svoje hudobné posolstvo, poteší všetkých a univerzálne.

Pre časopis Hudba, číslo II.-III./ 2008 napísal Peter Katina