cesta: Titulná stránka / ECHO / recenzie / HevHetia / Miloš Železňák Trio

Miloš Železňák Trio

Miloš Železňák Trio; Hevhetia, 2007

AVa1286

Nahrávka tria Miloša Železňáka je zatiaľ najvýraznejší projekt tohto slovenského gitaristu, ktorý už stihol spolupracovať s celou domácou muzikantskou špičkou a jeho koncertný kalendár je pozoruhodne nabitý. Miloš Železňák sa pohybuje "v prostredí" blues, rocku a jazzu a z týchto hudobných zdrojov selektuje vyberané ingrediencie do svojich kompozícií. Na albume spolupracuje s dvoma rytmickými sekciami, dvojicou basista Juraj Griglák a bubeník Martin Valihora respektíve Róbert Ragan a Martin Janočko. Na začiatku som mal z tohto striedania trochu obavy, ako to bude fungovať, ale zbytočne. Napriek tomu, že títo štyria hudobníci majú každý osobitý hráčsky prejav, na albume sa dokázali prispôsobiť spoločnému záujmu a nahrávka pôsobí veľmi celistvo. Železňák už predtým vydal nahrávku Ide o to, že sa dá. Táto veta by sa dala použiť ako motto k tomuto albumu. Nachádza sa tu deväť pôsobivých kompozícií s poetickými názvami, ktoré dokazujú Železňákov citlivý a inteligentný prístup k práci s hudobnými nápadmi. Hru na gitare občas strieda s banjom a celkovo sa jeho hra okrem emotívnej stránky vyznačuje premyslenou koncepciou. Hudobníci tu veľkoryso vytvárajú ilúziu priestoru a nahrávka dýcha obsahom, čistotou a úprimnosťou výpovede. Žiadne zbytočné sóla a vatové výplne. Mnohí z gitarových lídrov, ktorí trpia premrštenou predstavou o dôležitosti seba a svojho nástroja, by sa mohlo u Miloša Železňáka učiť pokore a skvelej vlastnosti vedieť počúvať iných. Album sa okrem občasnej dravej rockovej polohy pohybuje v mierne filozofickej meditatívnej polohe, cítiť z neho sústredenú tímovú hru a snahu o spoločný zvuk. Okrem skvelého obsahu a hĺbky sa nahrávka Miloša Železňáka vyznačuje istou noblesou a gentlemanstvom pánov muzikantov, ktoré si pamätáme už iba zo starých platní.

Pre časopis Hudba, číslo I.Q/ 2008 napísal Peter Katina