cesta: Titulná stránka / ECHO / recenzie / Peter Katina / Koby Israelite : Orobas : Book of Angels Vol.4

Koby Israelite : Orobas : Book of Angels Vol.4

Koby Israelite : Orobas : Book of Angels Vol.4 Tzadik, 2006/ Hevhetia

AVa1689

Newyorské vydavateľstvo Tzadik Johna Zorna si stanovilo ako prioritu prezentovať špičkových umelcov a alternatívne menšinové žánre, ktoré v záplave komercie a mainstreamu nedostávajú zaslúžený priestor. Nahrávkou Orobas : Book of Angels Vol.4multiinštrumentalistu Kobyho Israelite, ktorý má už za sebou dva veľmi pozitívne prijaté počiny Dance of the Idiots a Mood Swings, trafil vydavateľ do čierneho a pripravil poslucháčom ďalšiu zvukovú lahôdku.
V Book of Angels - súčasti Zornovho projektu Masada - sa ukrýva vyše 300 skladieb, ktoré Zorn napísal v roku 2004 a postupne ich vydáva v spolupráci s renomovanými umelcami. Štvrtá "Kniha anjelov" je Zornovým výberom ôsmich skladieb, ktoré Israelite zmixoval a upravil do neuveriteľnej podoby. Ich názvami sú mená anjelov prevzaté z démonológie, kde je napríklad Orobas vznešený princ pekiel, ktorý nás už pri prvom počutí prenesie naozaj mimo predstaviteľnú realitu. Koby mieša jazz, klezmer, gypsy music či death metal s úžasnou virtuozitou a bez mihnutia oka strieda žánre a nálady. je tu počuť Naked City, Zappu, Taraf de Haidouks alebo Fantomas, všetko zmixované do bizarnej a bohatej spleti nápadov, humoru, hĺbky a farebnosti. Koby Israelite pochádza z Tel Avivu, ale žije v Londýne. Od detstva hrá na klavíri a bicích, je však tiež bravúrny akordeonista a na disku hrá až na desiatich nástrojoch (bicie, perkusie, akordeón, klávesy, gitara, bouzuki, indické bendžo, flauta, elektrická basgitara a cajon.) Napriek tomu znie nahrávka ako skvelý band, v čom je aj jej sila. Kobymu pritom asistuje Sid Gault na trúbke, Stewart Curtis na piccolo klarinete a zobcovej flaute a Yaron Stavi na base.
Autorská a aranžérska spolupráca Zorn - Israelite je skvelým ťahom. Album absolútne vyráža dych svojím poňatím a aranžmánmi. V skladbe Neyef sa napríklad strieda balkánsky folklór a la Goran Bregovič s divokými deathmetalovými riffmi, ktoré plynule prejdú do tichej melancholickej melódie v podaní sólového akordeónu. Ďalší prípad je turecká ľudová pieseň Zafiel s jazzovým aranžmánom, inde sa zas objavia ponášky na filmovú hudbu, pasáže trúbky na spôsob mariachi (skladba Khabiel) alebo rýchle plynulé strihy, typické pre Zornovu hudbu. Chvíľami sa cítite ako na blízkovýchodnej svadbe, inokedy ako na punkovom koncerte alebo v kine. Fascinujúci je kontinuálny zvuk disku, ktorému vôbec neškodia časté strihy, práve naopak. Všetko znie naplno, našliapane, naozajstne. Strihy nie sú samoúčelné, skladby majú vnútornú dynamiku, logiku a súdržnosť. Rôzne nástrojové skupiny si navzájom preberajú jednotlivé pasáže, a tak tá istá melódia znie raz v drsnom rockovom obale a neskôr ako recesistická "pohodovka".
Skladby parodujú samé seba, ironicky sa citujú a ukazujú sa vždy v inej farbe. Pritom humor ani irónia vôbec nebránia plnému prežitku hĺbky a mystickej atmosféry orientálnych sekvencií a citlivých melódií.
Musím dodať, že Kobyho hra na akordeóne je z pohľadu world music veľmi vkusná, citlivá a farebná, čo sa dá povedať iba o málo akordeonistoch, pohybujúcich sa v tomto žánri. Zvuk bicích má úžasný drive a absolútne ma nadchol. Žánrovo je nahrávka v podstate nezaraditeľná, plynule prechádza pomedzi a ponad štýly. Je to ako "road movie" v hudbe, ktorý sa vám však neznechutí a nenudí, ale drží vás v príjemnom očakávaní a nadšení až do konca. Z Kobyho hry sála taká energia, že máte pocit, akoby ste boli na koncerte. Úžasne sa to počúva. Orobas vás zdvihne z kresla a možno vás donúti aj tancovať.

Pre časopis Hudba číslo IV./2006 napísal Peter Katina