cesta: Titulná stránka / ECHO / recenzie / HevHetia / Sto múch : Fšehochuť

Sto múch : Fšehochuť

Sto múch : Fšehochuť; Hevhetia, 2008

AVa????

Slovenská skupina Sto múch, ktorej debut Z hrušky dole zaznamenal veľký úspech, práve vydala nový album Fšehochuť. Alternatívna kapela s nezameniteľným hudobným štýlom sa predstavuje vo vyzretej podobe a album hýri bohatstvom nápadov a skrytých hlbších i nehudobných súvislostí. Predovšetkým je to vtip, s akým kapela za ostatných svojimi brilantnými postrehmi "vyťahuje pečené gaštany z ohňa", ale cítiť tu aj akýsi skrytý smiech cez slzy, keď s humorom kritizuje malosť našich pomerov a intelektuálne pokrivkávajúce slovenské reálie. Napriek tomu, že woodyallenovská hyperkritika samých seba predstavuje na Slovensku takmer religiózne tabu, Sto múch svojím príjemným sarkazmom získavajú status veľvyslancov dobrej nálady, ale aj prísnej kritiky ľudskej nedokonalosti a hlúposti, a predstavujú inteligentný nadhľad, skvelé texty a hudobnú bezbariérovosť. Inštrumentálne výkony sú vynikajúce a mimoriadne kvalitný je takisto zvuk albumu. Pridaná hodnota ich tvorby spočíva takisto v literárnej virtuozite textov, kde sa prepája ľudová slovesnosť, insitné rýmovačky, niekedy odvážne vulgarizmy a krása poetika absurdnosti. Občas až prílišná parodizácia iných možno troch ubrala priestor pre rozsiahlejší autorský prejav kapely, na druhej strane to dokazuje, že Sto múch sú schopní zhudobniť asi akúkoľvek myšlienkovú predlohu. Album Fšehochuť je divadlo pre uši a pohonná látka pre mozog. Pre tých, ktorým sa nechce príliš premýšľať nad vnútornými súvislosťami, je to aspoň skvelá, inteligentná a dynamická muzika.

Pre časopis Hudba, čísloIV./2008 napísal Peter Katina