cesta: Titulná stránka / ECHO / recenzie / Peter Katina / Bar Kokhba : Lucifer (Book of Angels, Vol.10)

Bar Kokhba : Lucifer (Book of Angels, Vol.10)

Bar Kokhba : Lucifer : Book of Angels, Vol.10; Tzadik, 2008 / Hevhetia

AVa1574

Lucifer je najnovšia nahrávka zo zvláštnej edície Book of Angels, ktorú môžeme smelo nazvať "vlajkovou loďou" Zornovho vydavateľstva Tzadik. Ponúka totiž asi tých najlepších umelcov, zoskupenia a projekty, ktoré nahrávali v rámci širokého záberu tohto labelu. Lucifer je albumom kapely Bar Kokhba, ktorej legendárne zloženie hovorí samo za seba. Sláčiky zastupujú huslista Mark Feldman a violončelista Eric Friedlander, na gitare hrá Marc Ribot, basa Greg Cohen, bicie Joey Baron a perkusie Cyro Baptista. Čo meno, to pojem, nielen na "downtown" scéne. Desať skladieb, pomenovaných už tradične podľa mien padlých anjelov, predstavuje desať excelentných hudobných čísel. Ich kvalita spočíva v neskutočne dynamických, ale zároveň vzdušných aranžmánoch, ktoré dávajú skladbám nadhľad. Títo umelci vytvorili zo Zornových skladbičiek mozaiku, plnú hravosti, energie a číreho muzikantstva. Pohrávajú sa s latino rytmami, klezmer harmóniou, improvizujú na ľubovoľnú tému, dokážu variovať aj ten najmenší hudobný motív. Dobrí sólisti nemusia vždy spolu vytvoriť aj dobrá ansámbel, tu je však výsledkom skutočne zmnohonásobená kvalita. Je to skvelé predstavenie, ktoré pôsobí sviežo, akoby išlo o album z koncertu. Je skvele nazvučený, najmä perkusie a bicie znejú, ako by boli pred vami, podobne aj sláčiky. Friedlanderova a Feldmanova súhra je úchvatná, rovnako ako ich zmysel pre prirodzenú kantilénu a schopnosť hrať chvíľu "klasicky" a vzápätí okamžite prejsť do jazzového idiómu. Ribotov špecifický "zahmlený" zvuk je pozvaním do hudobnej ríše snov. Skladby netrpia prílišným sólovaním ani nadbytočnou minutážou, všetko je presne tak, ako má byť. Improvizačné schopnosti členov a zároveň súlad spoločnej hry je v Bar Kokhbe na nedostižnom leveli. Ak chcete počuť pravdepodobne najvydarenejší produkt v rámci tohto vydavateľstva a žánru, siahnite po tejto nahrávke. Lucifer je čertovsky dobrý album.

Pre časopis Hudba, číslo IV./ 2008 napísal Peter Katina