cesta: Titulná stránka / ECHO / recenzie / HevHetia / VENI ensemble : Bratislava

VENI ensemble : Bratislava

VENI ensemble :Bratislava; Hevhetia, 2008

AVa1508

Album Bratislava súboru VENI ensemble je v skutočnosti iba jedným nahliadnutím do dlhého zoznamu aktivít, ktoré tento súbor realizoval za dvadsať rokov svojej existencie. Koncertná činnosť a nahrávanie súboru tvoria totiž len vrchol ľadovca, pod ktorým sa ukrýva iniciácia domácich a zahraničných skladateľov k novej tvorbe, tvorba samotných čleonv súboru (Daniel Matej), vznik a prezentácia festivalov (Večery novej hudby) a za rovnako dôležité možno považovať aj vytváranie "friendly" prostredia pre slobodné umelecké zmýšľanie a zastrešovanie všetkých vyššie uvedených aktivít - čo nie je až taká samozrejmosť v krajine, kde je "vážnohudobné" prostredie dusené dlhoročným nánosom akademizmu a umeleckého konzervativizmu. Album prináša päť charakterovo a kompozične výrazne odlišných kompozícií. Prvou skaldbou je Bratislava od Christiana Wolffa pre štyri dychové nástroje, akordeón a klavírne trio. Vzdialená reflexia folklórnych nápevov je tu ukrytá v bezprostrednej hravosti hudobného textu, živej rytmike a farebnej inštrumentácii, ktorá podobne ako v nasledujúcej skladbe Rainsnout od Allison Cameronovej vytvára jedinečnú hudobnú atmosféru. Cameronovej pôvabná skladba je však viac meditatívna a farebné zmeny plynú pomalšie a možno emocionálnejšie. Dielo Tomáša Boroša Anava je naopak výrazne extrovertné, s tanečným, občas akoby divadelným podtextom hudby s burácajúcou rytmikou a repetovanými údermi perkusií v exponovaných úsekoch. Skladba Richarda Ayresa No.15 (Kind in een tuin vol verrassingen) je krásna imaginatívna kompozícia, kde prevládajú tmavé farby, výrazné dynamické zmeny, lyrické úseky striedajú expresívne vstupy dychových nástrojov a skvelý spev sopranistky Jany Pastorkovej. Záverečná kompozícia albumu od Daniela Mateja s provokujúcim názvom Make Love, Not Art! (Lucy ´s Diamonds Are Forever) je silne ovplyvnená rockovou a filmovou hudbou, ktorú paroduje a ironizuje v narážkach na Beatles a Jamesa Bonda už v samotnom názve. Rockové akordické postupy a rytmika sú tichým úškľabkom nad tým, ako ľahko sa dá eliminovať žánrové zaradenie do "škatuľky" a slobodne sa v hudobných svetoch pohybovať "off-road" Interpretácia súboru je špičková, dynamická a profesionálna, napokon členovia súboru sú exkluzívni slovenskí sólisti, plastické dychové nástroje v kombinácii so sláčikmi, klavírom, syntezátorom, akordeónom a perkusiami vytvárajú nezameniteľný ansámblový zvuk. Najnovší album Bratislava v podaní VENI ensemble kvalitou výrazne prekračuje stredoeurópske hranice a urobí obrovskú radosť všetkým fanúšikom súčasnej hudby.

Pre časopis Hudba, číslo II-III.Q / 2008 napísal Peter Katina