cesta: Titulná stránka / ECHO / recenzie / Peter Katina / Mozdzer, Danielsson, Fresco : Live

Mozdzer, Danielsson, Fresco : Live

Mozdzer, Danielsson, Fresco: Live (CD+DVD); Outside Music, 2007/ Hevhetia

AVa1356

Leszek Mozdzer je v Poľsku popularitou a predajnosťou na úrovni rockovej hviezdy. Vedia to aj páni vo vydavateľstve Outside Music, ktoré vydalo dva predošlé albumy tohto tria The Time a Between Us And the Light a ktoré zaznamenali komerčný úspech v tomto hudobnom žánri takmer nepredstaviteľný. Okrem skvelej hudby totiž trio ponúka i zaujímavý "vizuál" a nezabúda aj na dobré "public relations", čo mu vynieslo dvojnásobnú platinovú platňu za obidva albumy. Vydanie koncertného CD a DVD je zo strany vydavateľstva možno i prejavom vďaky a ocenenia umelcov, v každom prípade to je krásny a luxusný produkt. Vo výpravnom obale je skrytá audio koncertná nahrávka z vystúpenia v umeleckom centre Fabryka Trzcziny v novembri 2006 a DVD nahrávka z dvoch koncertov vo Vroclavi v novembri 2006 a v Gdaňsku v decembri 2005. Audio nosič pod názvom Between Us And the Time je nahrávkou koncertu s programom z oboch platinových albumov. Známy program pri live produkcii prináša klasické rozdiely medzi štúdiovým a koncertným podaním, t.j. dlhšiu minutáž, väčšiu dynamiku hrania, možno ešte väčšiu pohodu hudobníkov, rozsiahlejší priestor pre improvizáciu a o čosi živšie predvedenie. Už úvodná Light Up the Lie v trochu odlišnom aranžmáne je oveľa dynamickejšia, než štúdiová nahrávka. V Ex Ego používa Mozdzer na CD i DVD detskú klávesnicovú hračku, ktorá vydáva dosť žartovné mečavé zvuky, pripomínajúce exotické dychové nástroje. Obsahuje viac meditatívnych plôch a je oveľa dlhšia, ako pôvodná nahrávka, pôsobí ale prirodzene. Skladby The O a Abraham´s Bells sú ponorené v mystickej atmosfére s temnými údermi Zoharových perkusií a občasnými Mozdzerovými šteklivými syntetizátorovými vstupmi. Danielssonova skladba Suffering pripomína svojou nostalgiou hudbu k filmu a príjemný súzvuk preparovaného klavíra a violončela s nežnou imitáciou zvonkohry v skladbe Eden je poslednou sladkou zastávkou pred záverečnými "údermi". Ďalšia skladba Svantetic vyprovokovala (podľa počutého) svojou divokou rytmikou a šialenou Danielssonovou hrou na violončele doteraz iba ticho sediacich divákov k ozajstným ováciám (a to už počas priebehu a po každom sóle) a následné stredoveké Saltarello v jazzovej úprave priviedlo obecenstvo do varu. Záverečná osvedčená, pôvodne asi štvorakordová Smell Like Teen Spirit od Nirvany bola dokonale zrecyklovaná a harmonicky invenčne obohatená o skvelé a občas recesistické improvizácie, znejúce s emotívnym rockovým drivom. Druhý disk, DVD nahrávka z koncertu vo Vroclavi je "živákom", ktorého kvalita sa príliš nelíši od kvality väčšiny produkcie tohto tria. Interpretačne je veľmi podobné CD nahrávke, ale vizuálna dimenzia je samozrejme obohacujúca. Treba vyzdvihnúť špičkovú produkciu tohto videa. Krásne melancholické intro plynule prechádzajúce do úvodnej skladby Requiem, výborná sála a nazvučenie, dobrý strih a réžia, citlivé svetlo a vďační diváci. Osobne sa mi viac páči koncert vo Vroclavi, v Gdaňsku pôsobila sála trochu ako televízne štúdio pre talkshow, ale sú to iba detaily, keďže hudobná produkcia bola na oboch koncertoch na vrcholnej úrovni. Obe časti DVD majú krásnu, snovú a mystickú atmosféru, plnú farieb, zvuku a svetla. Akurát ma zo snenia trochu vyrušili "socíkovské" dievčatá v rovnošate, odovzdávajúce po koncerte umelcom kvety, alebo moderátor, ktorý sa pokúšal veršovať pri odovzdávaní platinových platní uprostred koncertu. Ale inak to bol naozaj "bardzo wielki sukces". Kvalitu vidno aj na buklete, ktorý obsahuje krásne farebné fotografie umelcov z koncertu na tmavom pozadí s priesvitnými fóliami ako vo fotoalbume. Tento veľmi výpravný a hodnotný projekt je dôstojným zhrnutím jednej etapy spolupráce tria Mozdzer, Danielsson, Fresco, ktoré smeruje k ďalším vrcholom.

Pre časopis Hudba, číslo I.Q /2008 napísal Peter Katina