cesta: Titulná stránka / ECHO / recenzie / Peter Katina / Uri Caine Ensemble : The Othello Syndrome

Uri Caine Ensemble : The Othello Syndrome

Uri Caine Ensemble :The Othello Syndrome; Winter&Winter, 2008 / Hevhetia

AVa1666

Recyklátor klasickej hudby Uri Caine sa vo svojom najnovšom projekte pustil do Verdiho veľdiela o láske, žiarlivosti, zrade a vražde. Pozval si k tomu opäť originálnu skupinu umelcov, ktorí tvoria dokopy moderný alternatívny operný orchester, obsadením siahajúcim od klasických nástrojov (klarinet, husle, trúbka, klavír) po elektroniku a rockovú gitaru s basou. Pätnásť skladieb spracúva motívy a citáty z pôvodnej Verdiho partitúry Otella, ale Uri Caine ich adaptoval a upravil tak, že niekedy je možno i pre znalca tejto opery naozaj problematické rozoznať, ktorý Verdiho nápad Caine práve rozvíja. V každom prípade tvorí Verdiho predloha iba zlomok pomerne veľkorysej minutáže celej nahrávky. Zvyšok je Cainova originálna produkcia. Megapredstavenie takto upraveného diela, ktoré už zaznelo naživo na Bienále v Benátkach ešte v roku 2003, určite vzbudí v neznalých poslucháčoch zvedavosť, aká je opera Otello v pôvodnom znení. Uri Caine sa totiž v tomto spracovaní nevyhol viacerým výzvam, ktorým čelí vždy, keď upravuje klasické dielo do "recyklovanej" podoby. Paradoxne totiž ak hrá súbor jazzové variácie, kde nie sú konotácie s predlohou zreteľné, vtedy znie úprava najlepšie. V okamihu, keď sa hudba dostáva do polohy, že presne cituje klasiku, začne znieť trochu ako rocková opera Jesus Christ Superstar krížená s Bohemian Rhapsody. Je to hlavne premršteným využívaním ostrého zvuku elektrickej gitary a zbytočnej "podpory" bicích na miestach, kde rytmus vychádza z precíznej textúry akustických nástrojov Verdiho predlohy. Disk ale obsahuje čarovné momenty, napríklad Nárek Desdemony v podaní speváčky Josefine Lindstrandovej alebo hudobne minimalistické pasáže, znázorňujúce vraždu Desdemony v závere. Ak Otella nepoznáte, odporúčam vypočuť, respektíve pozrieť si originál. Potom môžete siahnuť po tejto recesii a vychutnať si trošku iné videnie hudobného sveta v netradičnom podaní.

Pre časopis Hudba, číslo II.-III. / 2008 napísal Peter Katina