cesta: Titulná stránka / ECHO / recenzie / HevHetia / Remedios : Cardamon

Remedios : Cardamon

Remedios : Cardamon; Hevhetia, 2007

AVa????

Jedinečné flamencové zoskupenie Remedios, pôsobiace na Slovensku, má nový album. Volá sa Cardamon a keďže nejde iba o flamenco, ale "flamenco fusion", súbor do svojej interpretácie preberá aj prvky jazzu, latino hudby alebo súčasnej hudby 20.storočia. Remedios vznikli ako experiment skupiny Lagrima, pretože sa chceli viac orientovať na autorskú tvorbu. Medzitým súbor absolvoval zahraničné koncerty, nahrával hudbu k filmom a spolupracoval s renomovanými osobnosťami tohto žánru. Už ich prvý album Vendaval získal veľmi priaznivé ohlasy. Nové CD Cardamon je veľmi vyzretý a kompaktný album (nenadarmo získali Remedios už pretdým cenu za najlepšiu ucelenú koncepciu na festivale Nové tváre slovenského jazzu). Táto nahrávka na mňa zapôsobila ako možnosť vojsť do trochu inej dimenzie, v ktorej by sa asi väčšina z nás rada ocitla. Absolútna sloboda a temperament. Ale i lyrika, smútok a tanec. Autorsky sa okrem tradicionálov podieľajú na skladbách členovia kapely Morenito de Triana, Cyril Kubiš a Matúš Kohútek "Gallito". Na albume okrem iných hosťuje vynikajúco spevák Ismael Fernandez. Na rozdiel od mnohých pseudo jazzových a "worldmusicových" kapiel, kde sa členovia predháňajú v exhibícii, Remedios vystupuje ako homogénny, rovnako cítiaci súbor. Ich skladby sú expresívne a niektoré emocionálne vygradované miesta vám spoľahlivo rozvibrujú vnútornú motoriku. Cardamon ponúka skvelý, autentický a zrozumiteľný spev s drsnou intonáciou a krásnym kolísaním v mikrointervaloch, s patetickým mimohudobným prejavom, so vzdychmi a deklamáciou, komentujúcimi význam textu. Skladby často končia v dozvukoch veselej konverzácie členov kapely. Gitarová hra Morenita de Trianu, najmä v Libera Te a Al Maestro Paco naznačuje, že hoci na rozdiel od väčšiny členov kapely nemá prezývku uvedenú na obale, zaslúžil by si napríklad "el Diablo". Pozornosť si ale zaslúži i skvelá hra huslistu Cyrila Kubiša a nesmierne farebné perkusie, na ktoré hrá Eddy Portella. V harmónii cítiť prvky sekvencií používaných v latino hudbe, v Baghdad Café zasa moslimský vplyv maurskej hudby na vývoj flamenca. Skladba Porque Tanta Alegría?, ktorú zložil Matúš Kohútek "Gallito", poskytuje väčší priestor pre improvizáciu, ovplyvnenú jazzom. Cardamon je španielske korenie a rovnomenný album ponúka pre lačné poslucháčske uši ohnivú hudobnú porciu. V našich temperamentne frigidných končinách nevídané zoskupenie Remedios hrá svoju hudbu s nespútanou energiou a správnou dávkou nostalgie nad tým, že Andalúzia je predsa len dosť ďaleko.

Pre časopis Hudba.číslo I.Q / 2008 napísal Peter Katina