cesta: Titulná stránka / ECHO / recenzie / HevHetia / Waking Vision : Of the Waking Vision

Waking Vision : Of the Waking Vision

Waking Vision : Of the Waking Vision, Hevhetia, 2007

AVa827

Zoskupenie Waking Vision je partia muzikantov, ktorí sa stretli ešte počas štúdií na Berklee College of Music v Bostone. Album Of the Waking Vision je už ich tretím v poradí (po The Ancient Bloom z roku 2001 a High Selva Up z roku 2004). Najaktívnejším členom skupiny je pravdepodobne gitarista John Shannon, autor väčšiny skladieb.Okrem neho tvoria kapelu Peter Stolzman (klávesy), Mitch Cohn (basgitara) a bubeník Martin Valihora. Už pri prvom počúvaní sa na mňa z reproduktorov valil neopísateľne krásny prúd hudby, ktorý mi nepretržite rezonoval v ušiach až do konca. Je to veľmi príjemná hudba, ktorá na prvý pohľad (počutie) vytvára dojem, že nechce prinášať prevratné zmeny. Ide však len o zdanie. Skutočne ma prekvapilo, že obsahuje navyše aj ucelený, rozpracovaný filozofický koncept, presahujúci hudobné hranice. John Shannon, ktorý už počas štúdia na Berklee okrem Waking Vision založil aj kapelu Passenger and Messenger, ponúka svoju víziu zmysluplnosti hudby a tvrdí, že jediná pravdivá hudba je tá, ktorá v sebe obsahuje "liečivý zámer". Tvrdí, že hudbu vníma a učí sa prostredníctvom pocitov z prírody. Nádherne to vyjadruje vo voľných veršoch :" ako to vidím/ to, čo robím, je putovanie piesňou/ púšťam sa do vnútorného zážitku s hudbou ako sprievodcom/ je to cesta, ktorú môže zdieľať poslucháč/... je veľa scenérií okolo nás/ a na ceste veľa tajomstiev." Webová stránka Petra Stolzmana je zasa predchnutá filozofiou nenásilia, humanity a antimilitarizmu Martina Luthera Kinga. Toto všetko sa premieta aj do hudby. V ôsmich, viacmenej meditatívnych skladbách cítiť pohodu, pohrávanie s a so zvukom a neuveriteľný priestor. Celý disk tvorí v podstate jedna kompaktná, pozitívna,mierne melancholická emócia. Ak by som to mal charakterizovať, ide o nesmierne senzitívne a inteligentné hranie. Všetko je rozložené v hĺbke a nemôžete počúvať bez obáv, že dostanete závrat. Slovami božského Wolfiho, je tam presne toľko nôt, koľko treba. Žiadne narcistické sóla, ani exhibície. Krásny, vláčny zvuk Shannonovej gitary skvele funguje, miestami pripomína di- meolovské snenie, ale nie je (našťastie) taký komerčne nasladlý. Vnímavý Martin Valihora ukazuje, prečo je taký žiadaný aj v mekke jazzu. Waking Vision sami tvrdia, že ich projekt je pieseň, zážitok a vedomie a vôbec vraj nezáleží na tom, kto konkrétne túto hudbu hrá. Kapela má podľa nich rovnaký zvuk, ako pred siedmimi rokmi. Táto hudba má asi fakt liečivý účinok. chcem si ju púšťať zas a zas. Dúfam, že sa nepredávkujem.

Pre časopis Hudba číslo III./ 2007 napísal 5.8.2007 Peter Katina