Erik Friedlander Volac : Book of Angels Vol.8
                   Erik Friedlander : 
Volac : Book of Angels Vol.8;
Tzadik, 2007/ Hevhetia
                
            
            
        
                             
                             AVa1354
 Volac je v poradí už ôsmy album "Knihy  anjelov", teda edície Masada Book 2 - The Book of Angels, ktorého  realizáciu tentoraz zveril autor John Zorn violončelistovi Erikovi  Friedlanderovi. The Book of Angels je súbor Zornových skladieb, ktoré vo  vydavateľstve Tzadik postupne nahrávajú rôzni interpreti a spoločným prvkom je  ich démonologické názvoslovie podľa mien padlých anjelov. Zorn je známy svojou  neuveriteľnou skladateľskou produktivitou, Friedlander ako hudobník však za ním  nijako nezaostáva. Nahral množstvo albumov nielen pre vydavateľstvo Tzadik a  participuje ako líder, autor i "radový" člen hudobných zoskupení na projektoch,  ktoré presahujú akékoľvek žánrové zaradenie. Je považovaný za špičku vo svojom  odbore a jeho účasť v hviezdnom zoskupení Masada to potvrdila už dávnejšie. Na  albume Volac zaranžoval Erik Friedlander pre violončelo dvanásť Zornových  skladieb, ktoré zodpovedajú dvanástim menám padlých anjelov. Priznám sa, že som  bol plný očakávania a koncentrácie, keďže som predpokladal, že počúvanie  recitálu sólového violončela bude poslucháčsky náročné. Realita ale značne  predčila moje očakávania. Možno to bolo aj majstrovskými aranžmánmi, ktorých  cieľom bolo, aby skladby v podaní violončela zneli prirodzene a pôvabne. V  každom prípade Friedlander hral "anjelov" tak, že som ani nedýchal. Vo viacerých  skladbách, napríklad v Rachsiel, Yeruel alebo Haseha používa techniku pizzicata  a navodzuje tak ilúziu hry na gitare alebo na lutne, harmonicky navyše umocnenej  španielskou hudobnou poetikou. Namiesto klasickej hry sláčikom sa väčšina hudby  odohráva v jemnom opare piesní stredovekého Španielska. Cítiť tu, samozrejme, aj  ozveny starých židovských piesní a Orientu. Nebol by to ale Zorn, keby sa to  občas v drsnejších pasážach rockovo "nezablyslo", tak ako je to v Zumiel, Sannul  alebo Zawar, v ktorých violončelo dokonale napodobňuje elektrickú gitaru a  stupňuje naliehavo sa opakujúce motívy. Nahrávka je veľmi expresívna a jej  emocionálne rozpätie dosahuje limity, o ktorých by ste pri violončele predtým  možno nikdy ani nesnívali. Čo je však veľmi podstatné, že je to krásna a  obsahovo hodnotná hudba, pohybujúca sa na rozmedzí starej klasiky, etno,  improvizácie a súčasnej hudby. Výborná je aj dramaturgia skladieb, ktoré sa  pestro striedajú a pomerne krátke dravé vstupy prechádzajú do zasnených  meditácií. Technika a výraz Erika Friedlandera je nedostižná a jeho sólové  violončelo suverénne pokrýva všetky výrazové polohy v neraz komplikovaných  kontrapunktických pasážach. Na druhej strane, lyrické úseky evokujú absolútnu  bezčasovosť a krehké pradivo ozdobnej melodiky znie voľne a prirodzene. Toto CD  je nadčasovým projektom, ktorého záber presahuje limity sólového nástroja,  nedovolí poslucháčovi prestať počúvať a prináša radostný a osviežujúci  zážitok.
Volac je v poradí už ôsmy album "Knihy  anjelov", teda edície Masada Book 2 - The Book of Angels, ktorého  realizáciu tentoraz zveril autor John Zorn violončelistovi Erikovi  Friedlanderovi. The Book of Angels je súbor Zornových skladieb, ktoré vo  vydavateľstve Tzadik postupne nahrávajú rôzni interpreti a spoločným prvkom je  ich démonologické názvoslovie podľa mien padlých anjelov. Zorn je známy svojou  neuveriteľnou skladateľskou produktivitou, Friedlander ako hudobník však za ním  nijako nezaostáva. Nahral množstvo albumov nielen pre vydavateľstvo Tzadik a  participuje ako líder, autor i "radový" člen hudobných zoskupení na projektoch,  ktoré presahujú akékoľvek žánrové zaradenie. Je považovaný za špičku vo svojom  odbore a jeho účasť v hviezdnom zoskupení Masada to potvrdila už dávnejšie. Na  albume Volac zaranžoval Erik Friedlander pre violončelo dvanásť Zornových  skladieb, ktoré zodpovedajú dvanástim menám padlých anjelov. Priznám sa, že som  bol plný očakávania a koncentrácie, keďže som predpokladal, že počúvanie  recitálu sólového violončela bude poslucháčsky náročné. Realita ale značne  predčila moje očakávania. Možno to bolo aj majstrovskými aranžmánmi, ktorých  cieľom bolo, aby skladby v podaní violončela zneli prirodzene a pôvabne. V  každom prípade Friedlander hral "anjelov" tak, že som ani nedýchal. Vo viacerých  skladbách, napríklad v Rachsiel, Yeruel alebo Haseha používa techniku pizzicata  a navodzuje tak ilúziu hry na gitare alebo na lutne, harmonicky navyše umocnenej  španielskou hudobnou poetikou. Namiesto klasickej hry sláčikom sa väčšina hudby  odohráva v jemnom opare piesní stredovekého Španielska. Cítiť tu, samozrejme, aj  ozveny starých židovských piesní a Orientu. Nebol by to ale Zorn, keby sa to  občas v drsnejších pasážach rockovo "nezablyslo", tak ako je to v Zumiel, Sannul  alebo Zawar, v ktorých violončelo dokonale napodobňuje elektrickú gitaru a  stupňuje naliehavo sa opakujúce motívy. Nahrávka je veľmi expresívna a jej  emocionálne rozpätie dosahuje limity, o ktorých by ste pri violončele predtým  možno nikdy ani nesnívali. Čo je však veľmi podstatné, že je to krásna a  obsahovo hodnotná hudba, pohybujúca sa na rozmedzí starej klasiky, etno,  improvizácie a súčasnej hudby. Výborná je aj dramaturgia skladieb, ktoré sa  pestro striedajú a pomerne krátke dravé vstupy prechádzajú do zasnených  meditácií. Technika a výraz Erika Friedlandera je nedostižná a jeho sólové  violončelo suverénne pokrýva všetky výrazové polohy v neraz komplikovaných  kontrapunktických pasážach. Na druhej strane, lyrické úseky evokujú absolútnu  bezčasovosť a krehké pradivo ozdobnej melodiky znie voľne a prirodzene. Toto CD  je nadčasovým projektom, ktorého záber presahuje limity sólového nástroja,  nedovolí poslucháčovi prestať počúvať a prináša radostný a osviežujúci  zážitok.Pre časopis Hudba, číslo I.Q/ 2008 napísal Peter Katina

